Sundhedskommunikation

Øjenoperation for grå stær. Genoptræning efter et overrevet korsbånd. Kognitiv terapi i forbindelse med stress.

Hvordan får du fortalt, at du kan hjælpe din læser ved at anvende din høje faglighed og gennem ægte interesse sikrer, at vedkommende får den helt rigtige behandling?

Han eller hun har brug for at vide, at du har de rette faglige kompetencer, dvs. noget om, hvor og hvordan du har erhvervet dem, og at du har erfaring på området. Det er også vigtigt, at du får fortalt, at du er skarp på at behandle lige præcis det, din læser efterspørger. Det gør du bl.a. ved at fortælle om forskellige tilstande, hvorfor de opstår, hvordan du behandler – og hvorfor din behandling virker.

Sådan får du din læser til at kontakte dig

Hvor meget skal der stå om hvert emne? Hvilke af dine kvalifikationer skal med? På hvilket niveau skal du fortælle om din faglighed, og hvad din behandling består i?

Den faglige viden har du. Det, du typisk har svært ved, er at få det formuleret enkelt og klart. Og at du skriver det, din læser har behov for at vide, hverken mere eller mindre.

Derfor vil jeg spørge ind til dit fag . Udfordre dig og få dig til at blive konkret, beskrive og komme med eksempler. Med den viden kan jeg ‘oversætte’ din praksis til tekster, så de er til at forstå for alle. At de med dig ikke blot bliver ‘behandlet’, men bliver inddraget i behandlingen og undervejs forstår, hvad der sker. Oveni skal du give eksempler på, hvilke resultater du og dine patienter har opnået.

Vær ærlig

Vær ærlig om, hvad man som patient kan opnå gennem din behandling. At det ikke er sikkert, at man får sit syn 100 % tilbage efter en operation. At det formentlig ikke er muligt gå fra at have kroniske smerter til at blive smertefri. At du måske ikke kan blive stressfri, men kan lære at tackle stress, så du leve et aktivt og godt liv.

Med den åbenhed vil folk opfatte dig som troværdig – en man kan regne med og have tillid til. Det er ægte inddragelse. Og det gør læseren i stand til at vælge dig til eller fra på et kvalificeret niveau.

Du kan være stensikker på, at din potentielle patient eller klient har talt med andre om deres problem. Har søgt information på nettet. Eller måske selv har gjort sig erfaringer. For at skabe tillid skal du derfor ikke love for meget eller undlade at fortælle om de bivirkninger, som deres viden og erfaringer fortæller dem findes.